Thursday, September 9, 2010

5S Everywhere and Everytime - Hari Raya (1)

Perkara mengenai 5S mencakupi setiap tempat dan setiap masa. Hari raya tidak ketinggalan. Malam Raya lagilah banyak perkara mengenai 5S di rumah yang amat ketara.
Bila anak-anak semua dah balik nah! tanpa budaya 5S akan jadilah setiap ruang bagaikan telah berlaku 'kapal pecah'. Tuala mandi terutamanya walaupun tempat khas telah disediakan tapi tetap juga berlaku longgok sana campak sini. Di sekolah dialah 'top student' tapi bila di rumah dialah yang bikin semak dalam bilik tidor. Begitu juga yang belajar di IPTA walu dah hampir nak grad tapi perangai londeh sana-sini amat sukar dihakis. Yang sekolah menengah pun teruk juga apatah lagi yang sekolah rendah. Tanpa disedari berlakulah bilik air pula sumbat entah apa benda yang dah masuk ke dalam lubangnya.

Bagaimana pula dengan disiplin yang lain seperti penggunaan air dan tenaga letrik? Rasanya tak payah nak cerita kita dah boleh menjangkakan apa yang berlaku. Ye itulah kekuatan disiplin amalan 5S yang rata-rata masih belum mula pun menjadi budaya di kalangan masyarakat kita.Kita sebenarnya selaku umat Islam dituntut oleh agama suci kita agar senantiasa berdisiplin dalam segala hal. Solat dan puasa telah melatih kita agar menepati masa, membersihkan diri dan berdisiplin tinggi mengikut peraturan. Namun apabila kita imbas apa yang berlaku seperti yang dinyatakan dalam amalan harian di atas tadi seolah kewajipan solat dan puasa yang telah kita amalkan tidak memberi impak kepada kehidupan seharian kita. Walahualam bisawab hanya Allah jua yang mengetahuinya.

No comments:

Post a Comment