Sunday, October 31, 2010

Amalan 5S dalam Pengurusan Kunci Rumah



Dah tinggal sehari sebelum nak serah kunci baru tahu rupanya jumlah anak kunci yang perlu diserahkan sejumlah 13. Puas juga mencari merata-rata baru jumpa kesemuanya. Itu pun kerana kami ada mengamalkan key-box.

Thursday, October 28, 2010

Berpindah Rumah dan Amalan 5S



..Buang atau beri kepada yang memerlukan barangan yang tidak diperlukan dan hanya bawa barangan yang dirasakan perlu untuk di kediaman baru.

read more

Wednesday, October 27, 2010

Jom 5Skan Rumah Kita

Tahukah anda bahawa pakar-pakar 5S di USA adalah juga seorang perunding kepada hiasan rumah. Selain dari itu bagi yang ingin melakukan pindah rumah atau pejabat pakej kepada perundingan tersebut bermula dari 'packing' semua barang yang ingin dipindahkan termasuk kos pengangkutan(transportation) kepada mengaturkannya semula mengikut ciri-ciri 5S di tempat baru.

Masa terbaik untuk memulakan 5S secara keseluruhan rumah adalah ketika anda berpindah rumah.

Monday, October 25, 2010

MPC Ke 2 Mendapat Sijil QE(5S)

Satu tarikh yang dinantikan oleh MPC Sarawak untuk dinilai dan diaudit setiap amalan mahupun sistem 5S yang dilakukan oleh MPC Sarawak. Audit ini akan dijalankan oleh pihak pengauditan ketiga. MPC Wilayah Pantai Timur telah berjaya mendapat persijilan 5S lebih dahulu.

read more

Sunday, October 24, 2010

Wednesday, October 13, 2010

AMALAN 5S SEKTOR AWAM


Agensi-agensi Kerajaan boleh memohon kepada MAMPU untuk mendapatkan taklimat, khidmat nasihat dan pensijilan Amalan 5S di agensi masing-masing.
read more

Tuesday, October 12, 2010

Amalan 5S dan 8S

8S

Salam
Sayang
Segak
Sempurna
Segera
Sensitif
Senyum

read more

Sopan

Segera dapatkan buku tersebut daripada MAMPU sebagai pelengkap kepada amalan 5S yang menjurus kepada persekitaran berkualiti, namun 8S adalah dilihat sebagai akal budi seluruh penjawat awam dalam membina..
read more

Sunday, October 10, 2010

5S - it sounds so easy - but is very difficult to implement



When you hear about 5S the first time, you might think that it sounds easy to implement. But soon you will realize that 5S is difficult to implement - and even more difficult to maintain and improve!

read more

5S & SOP




SOP adalah 'Standard Operating Procedure'. Ianya amat penting dalam amalan S ke 4 iaitu Seiketsu. Dengan adanya SOP sesuatu kerja itu berjalan mengikut proses yang yang seragam (standard. SOP biasanya terdapat di dalam buku panduan atau fail meja. Dalam amalan 5S SOP diletakkan ditempat yang sesuai dan mudah dilihat serta dibaca. Ada juga kes dimana SOP diterangkan oleh petugas yang sentiasa berada ditempat kerjanya. Gambar-gambar menunjukkan kaedah penggunaan kunci dan cara-cara untuk merebus telur separuh masak yang diamalkan di sebuah hotel.

Friday, October 8, 2010

Suggested Reading and Resources


Once you have "picked the low-hanging fruit" of the first 3 phases of 5S,
you will soon be challenged with the tough ones... Standardize and Sustain.

Your success or failure with Standard Work will determine ultimate failure or success of your entire 5S initiative.
read more

Thursday, October 7, 2010

5S Leads to World Class Performance


The key to world class performance is found in a simple but effective program called 5S. 5S is all about creating a more effective workplace that is well organized, free of clutter, and organized so that you can easily find things. It is also incredibly clean.

read more

Wednesday, October 6, 2010

5S fanclub.com


The 5S campaign leads to success because it …
…is transparent in organization and comprehensible at all times
…is based on orderliness and cleanliness
…improves the surrounding on a step-by-step basis
…integrates staffs into the system in a responsible manner
…is always capable of showing measurable positive results
…has been tried and tested a thousand-fold

5S leads to:
~orderliness and cleanliness
~the saving of spaces
~the reduction of costs
~more transparency
~shorter search times
~less wastage
~motivation and a higher level of staff satisfaction

read more

Sunday, October 3, 2010

5S Dari Kacamata Saudara Callbowo.



DiIndonesia 5S mulai diperkenalkan pada bulan Mei 1991 dengan diundangnya Mr. Yashusi Fukuda oleh Pusat Produktivitas Nasional yang diikuti peserta dari beberapa perusahaan.
MENGAPA ANDA PERLU 5S ?

1. Untuk meningkatkan kinerja keuntungan
2. Mudah ditemukan dan mudah didapat
3. Tidak ada yang berlebihan dan ada tempat yang luas
4. Waste mudah dikenali
5. Sistem standar mudah dipahami dan terlihat jelas
6. Tanpa penundaan, tanpa kecelakaan dan tempat yang aman untuk bekerja
7. Meningkatkan produktivitas dan efisiensi
8. Meningkatkan image organisasi

read more

Saturday, October 2, 2010

The 5S Process for Getting Organized


The Reality

Clearly it’s unlikely that any of us could strictly adhere to a system like this, especially given the constantly changing nature of our work. Plus there may be uncontrollable factors (like husbands) that can toss a wrench into the works. But I’ve always found that a little structure never hurts when it’s used as a guideline, so I will try it out and see how it goes. Then I’ll try to apply it to my computer files, emails, etc. Anyway, it’ll be fun to say “Seiton!” the next time my husband puts the pliers down on the corner of my desk.

read more

Razak School Of Government To Produce Excellent Civil Servants

KUALA LUMPUR, Oct 1 (Bernama) -- A highly trained, efficient, able and competent civil service serves as a worthwhile asset in maintaining the nation's competitiveness and in stimulating innovativeness.

"Apart from this, members of a competent civil service are also the one with a wide knowledge base encompassing economy, sociology, psychology, and of the different cultures in the nation," said Associate Prof Datuk Mohd Ibrahim Abu Bakar, the dean of the Razak School of Government (RSOG) at Universiti Tun Razak (UniRazak).

He told Bernama recently, in a nutshell, molding a highly competent civil servant goes beyond academic and skills training. There is a greater need to produce knowledgable and analytical minds.

read more

Friday, October 1, 2010

5S - The JAPANESE ART of Achieving Success at Your Workplace

Module 7 : SHITSUKE
How Do You Instill A 5S Culture In Your Workforce ?
How do you launch your 5S Campaign ?
How do you organise your 5S Gotong Royong ?
What are the promotional & publicity ideas to promote
5S in your company ?
How do you design the 5S training materials & conduct
regular training for new employees ?

read more

Thursday, September 30, 2010

Sekolah Rendah Tenom Sabah Menyahut Cabaran 5S


26.16.Membudayakan amalan kualiti dari segi sistem, susun atur dan sistem penyampaian di pejabat iaitu dengan terus melaksanakan MS ISO yang sudah pun diamalkan di samping melaksanakan amalan-amalan kualiti yang lain seperti 5S mulai tahun 2010.

Pantun Motivasi Gurubesar:

Indahnya Kampung Si Terang Bulan,
Anak gembala menarik pedati;
Walau rintangan menghambat laluan,
Tekad berjuang tertanam di hati.

Sungai jernih di Tanjung Karang,
Selat Tebrau airnya keruh;
Kalau ada tekad berjuang,
Segunung halangan kita kan rempuh.

Pohon beringin daunnya luruh,
Indahnya warna si bunga raya;
Segunung halangan kita kan rempuh,
Itulah azimat untuk berjaya.

read more

Tuesday, September 28, 2010

Management Statistics - by Shirley Fine Lee

* Americans waste 9 million hours per day searching for lost or misplaced items.
* Wall Street Journal reported that the average executive loses 6 weeks per year searching for missing information in messy desks and files (almost 1 hour per day per person).
* The average office takes 3 days to organize.
* Cleaning professionals state that getting rid of clutter could cut cleaning time as much as 40%.
* 75-85 % of filed documents are never looked at again.
* A person who works with a "messy" or cluttered desk spends, on average, 1 1/2 hours per day looking for things or being distracted by things or approximately 7 1/2 per workweek.
* Per Julie Morgenstern in "Organizing from the Inside Out", it takes approximately 24 hours to organize the average job office, up to 30 hours to organize a home office, 22 hours for a work cubicle, and potentially 7 hours for a mobile office. Once the office is organized, maintenance of these offices should take only 10-15 minutes per day.
* A managers desk holds 36 hours work. The average manager spends 3 hours each week looking for things on that desk
read more

Monday, September 27, 2010

Impak Segera Sisih dan Susun - Penjimatan Ruang

Salah satu faedah amalan 5S adalah penggunaan ruang secara optimum. Ianya adalah bertepatan dengan ungkapan 'ruang adalah wang'. Organisasi yang melaksanakan sisih dan susun dalam usaha ke arah pensijilan 5S pastinya akan merasakan salah satu impak segeranya iaitu penjimatan ruang. Nyata sekali usaha yang 'simple' yang dilihat satu perkara kecil tetapi dapat memberikan impak yang amat besar.Hal ini sering membuatkan kita bertanya:mengapakah hanya apabila digerakkan 5S baru usaha 'sisih' dilakukan?. Banyak dokumen-dokumen dan bahan-bahan yang tersimpan di dalam kabinet dan laci-laci rupanya sudah tak diperlukan dan sudah sepatutnya dibuang awal-awal lagi. Muncullah kesedaran bahawa perihal 'sisih dan susun' rupanya perlu diamalkan setiap hari. Inilah sebenarnya cabaran yang dimaksudkan dalam S yang ke5 iaitu sentiasa amal. S ke5 inilah juga yang berkait rapat dengan disiplin yang amat sukar untuk disemat dalam diri tiap individu kecuali sudah dilatih sejak kecil.


Disebalik mengguna penuh setiap ruang bagi mencapai matlamat organisasi, kadang-kadang elemen keselesaan pelanggan pula yang terlepas pandang. Adalah menjadi polisi Amalan 5S iaitu ke arah peningkatan produktiviti dan kepuasan pelanggan dalaman dan juga pelanggan luaran. Gambar-gambar yang paparkan ingin membuka minda bersama persoalan kepuasan/keselesaan pelanggan yang dimaksudkan. Apakah cukup dengan kerusi yang selesa di ruang menunggu walhalnya tiada pelanggan yang duduk kerana cahaya matahari terik memancar?. Sama-samalah kita fikirkan..

Impak 5S

Pelaksanaan Amalan 5S telah memberi impak yang besar kepada jabatan dan kakitangan. Amalan 5S bukan sahaja memberi kesan kepada persekitaran pejabat tetapi juga kepada
aspek kualiti yang lain seperti kualiti kerja dan kualiti peribadi kakitangan. Impak pelaksanaan Amalan 5S ini dapat dipecahkan kepada 4 kategori utama iaitu:

i) Persekitaran kondusif, berkualiti dan selamat. Amalan 5S telah menjadikan persekitaran pejabat yang lebih kondusif, selesa, ceria dan menarik. Ini akan
memberi dorongan kepada anggota yang merasa lebih seronok dan bersemangat untuk bekerja.

read more

Sunday, September 26, 2010

How Clutter Starts

You've seen it before, or maybe even experienced it. Something new comes into your home or office. You don't have time to deal with it straight away, so you put it down in that place where "things that don't have a home go." Over the next week, the item either gets left where it was first put, or it is moved around a few times. In any case, it gathers a little dust. The item is moved out of the way, but not put away. It gathers a little more dust. Another item joins it. And another. They gather dust together.

Depending on how many items are moved out to the way rather than put away, you could end up with a little pile on your desk, a little pile on the counter, a little pile in the corner of the bedroom, and so on. Or you could end up with piles everywhere. If you don't or can't put things away, you may end up with a house or office full of "stuff."

In the extreme case, food scraps will be left, dirty dishes will accumulate, vermin will move in, and, pretty soon, you'll have to move out.

The Hoarding Scale

What's the effect of the accumulation of clutter? In the extreme case, there are obvious hygiene and health issues. Large amounts of clutter simply cannot be cleaned around. The are also usually fire hazards and falling hazards, especially for older people. The National Study Group on Chronic Disorganization...
read more

Thursday, September 23, 2010

A Practical Approach To The Successful Practice Of 5S .

In real terms, 5S can be described as a complete quality improvement system that aims at making continuous improvements in the immediate work environment as well as in the work conditions. To understand how it actually works, let us study each one of the given methodologies in detail:

read more

Tuesday, September 21, 2010

Suara Siswa 21/9/2010 dengan tajuk "BERINOVASIKAH SISWA KINI?"

Menonton siaran langsung Suara Siswa di RTM TV1 dari jam 10 - 11 malam tadi membuat saya terpanggil untuk memberikan komen di blog ini. Pada pandangan saya setelah mengikuti keseluruhan perbincangan ternyata tidak dapat menimbulkan cadangan yang benar-benar mantap. Cadangan bagaimana untuk melahirkan mahasiswa yang berinovasi hanya disentuh secara terlalu umum. Apakah mekanisma/tools yang perlu dilaksanakan segera? tidak berjaya dikupas dan dirumuskan.

Sepanjang berkhidmat dengan kerajaan selama 25 tahun, saya sendiri mengakui di dalam perkhidmatan awam pun perkara inovasi amat kurang ditekankan. Cumanya sekarang ini tahun 2010 bila dah menjadi slogan serta gesaan pimpinan atasan barulah nak memulakan diskusi serta memperlihatkan kesungguhan. Walhal Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam (AIPA) MAMPU sudah puluhan tahun diperkenalkan. Setiap tahun ada pemenang-pemenangnya. Begitu juga setiap tahun ada pemenang-pemenang berbagai anugerah Kualiti peringkat kebangsaan anjuran MAMPU. Tentu sekali pemenang-pemenangnya merupakan organisasi yang berinovasi tinggi. Ternyata yang kurangnya adalah pendedahan tentang anugerah-anugerah tersebut dibuat di media-media TV. Malahan liputan mengenai pemenang-pemenang anugerah tidak dibuat secara eksklusif. Yang demikian ciri-ciri organisasi yang berinovasi tinggi tadi tidak menjadi teladan kepada organisasi lain.

Bagi saya berbicara tentang inovasi tidak lengkap jika tidak mengambil Jepun sebagai contoh. Kita ambil satu syarikat Toyota saja pun akan terbayang beribu-ribu inovasi telah dihasilkan olehnya.

Rumusan yang ingin saya ketengahkan adalah kita perlu memahami semua mekanisma/tools yang digunakan oleh Jepun untuk kita memulakan gerak inovasi di Malaysia. Berbagai langkah sebenarnya telah digerakkan oleh KSN Tan Sri Ahmad Sarji pada awal 1980an menerusi Pekeliling Kemajuan Perkhidmatan Awam(PKPA) namun ianya tidak bergerak dengan jayanya. Saya belum ada terbaca tentang ulasan sejauhmana kejayaan usaha yang telah digerakkan melalui berbagai pekeliling (PKPA)tersebut. Sesuatu yang menjadi tanda-tanya adalah mengapakan ketika itu 5S tidak ditekan lagi. 5S hanya dikenalpasti suatu mekanisma/tool yang sangat berkesan sebagai pemangkin inovasi serta peningkatan produktiviti perkhidmatan awam pada 2010 oleh MAMPU. Walhal ianya telah diamal di Jepun lebih 20 tahun yang lalu. Apa pun baru-baru ini PM kita menggesa sekali lagi agar kita meneruskan dasar pandang ke Timur. Marilah kita lihat semula semua pekeliling (PKPA) yang telah dijadikan sebagai panduan kearah kemajuan serta inovasi. Mungkin dari situ barulah kita boleh menjawab 'Berinovasikah Pegawai Perkhidmatan Awam kini?' seterusnya 'Berinovasikan Mahasiswa kini?'.

Saya tertarik dengan hujah panel dari Universiti Teknologi Petronas (UTP) semasa perbincangan siaran yang saya tonton tadi iaitu 'Bagaimana mungkin mahasiswa dapat melahirkan inovasi tanpa kefahaman tentang cara untuk menghasilkannya'. Yang jelas mahasiswa di kolej pastinya tidak tahu akan kewujudan PKPA yang saya sebutkan itu apatah lagi mengamalkan apa yang tertulis dalam PKPA tersebut.

Monday, September 20, 2010

Urusan di Bahagian Pengurusan Hartanah(BPH) JPM




Sewaktu berada di BPH JPM pagi tadi saya dapati amalan 5S yang mantap ditunjukkan terutamanya di ruang tamu. Tak sangka rupanya JPM sudah berjaya menerapkan 5S hingga ke semua bahagian-bahagian di bawahnya.

Sunday, September 19, 2010

5S Raya (7) - Langkah Positif Membantu Ibu-Bapa

Mengemas-mengemas-mengemas itulah kerja yang tak pernah habis. Dan yang lebih 'malang' adalah ibu-ibu sahaja yang kena membuatnya. Semasa saya kecil dulu saya selalu dengar bapa saya berleter tentang keadaan rumah yang berselerak katanya " Di rumah ni ada 8 orang tapi yang mengemasnya cumaa sorang je..". Di masa itu saya tak berapa nampak apa sebenarnya yang teruk tentang mengemas rumah, sekarang ini ketika saya sendiri mempunyai anak seramai 6 orang baru saya tahu susah-payah ibu dan bapa saya dahulu.

Amalan 5S sebenarnya jika diamalkan tiap hari pasti akan banyak membantu memudahkan kerja harian di rumah. Salah satu langkah positif amalan 5S adalah mengadakan apa yang disebut konsep 'ownership'. Pembahagian 'ownership' di rumah boleh dipraktikkan bagi memudah dan melancarkan operasi mengemas. Contohnya anak yang tua memastikan ruang tamu sentiasa kemas. Anak kedua menjaga bilik tidor. Yang ketiga bilik mandi/tandas dan seterusnya. Tanggungjawab ini boleh juga diselang-selikan dimana lain hari lain orang yang bertanggungjawab.

Saturday, September 18, 2010

5S Raya (6) - Keselamatan & Kesihatan

Aspek keselamatan dan kesihatan adalah sangat penting dalam amalan 5S. Hari raya adalah hari keluarga berkumpul maka persediaan menghadapi kemungkinan sebarang ancaman keselamatan dan kesihatan perlu dititikberatkan. Antara aspek keselamatan dan kesihatan yang dimaksudkan adalah seperti berikut:-
i) Kunci pintu kecemasan berada di tempat yang mudah diambil serta saling diketahui oleh penghuni rumah
ii) Sebelum berlaku 'black-out' maka lampu suloh, lilin, pelita dsbnya perlu disediakan
iii) No telefon polis, bomba dan Tenaga Nasional Berhad perlu ditampal di tempat yang sesuai
iv) Kunci pintu rumah, kereta dan lain-lain kunci diletakkan di tempat khas
v)Peti ubat dipastikan mempunyai ubatan yang perlu
vi)Air minuman yang bersih seperti air suam/mineral perlu sentiasa disediakan
vii)Sampah-sampah dibuang ditempat membuang sampah yang telah disediakan di tempat-tempat yang bersesuaian
viii) Saluran-saluran air di bilik air, tandas juga longkang dipastikan tidak tersumbat
ix) Kabel-kabel wayar, plug dan socket serta mentol lampu disenggara serta tidak berlaku 'overloaded' dan seterusnya
x) Dapur masak dan gas masak turut disenggarakan

Monday, September 13, 2010

5S Raya (5) - Disiplin Perlu Dipupuk Dari Kecil




Untuk menanamkan disiplin cintakan kebersihan kenalah bermula dari kecil. Anak-anak kecil perlu diajar untuk membuang sampah ke dalam tempat yang disediakan.

Saturday, September 11, 2010

5S Raya (4) - Tetamu Diutamakan & Budaya 'Last-Minute'

Telah menjadi budaya orang melayu kita, bila tetamu nak datang ke rumah, maka, masa itulah gerakan mengemas terutamanya di ruang tamu. Bezanya ketika menjelang raya seluruh rumah dikemas. Akan tetapi, apa yang berlaku adalah kemas yang dimaksudkan adalah pada tahap kemas dipenglihatan sahaja. Kalau tak percaya bukalah laci-laci dan almari, akan kelihatanlah bermacam-macam benda di dalamnya.

Mungkin juga ada yang telah memulakan mengemas lebih awal maka dapatlah membuat sisih-susun-sapu lebih sikit. Namun amalan 'last-minute' tetap juga berlaku. Maka tak hairanlah jika malam raya masih lagi mengemas; mencari mentol lampu baru untuk menggantikan yang terbakar. Di pagi raya pula baru perasan dalam kereta pula lupa untuk dikemas.

Friday, September 10, 2010

5S Everywhere Everytime - Raya (3)

Apakah punca berlakunya keadaan-keadaan yang tidak 5S yang merimaskan mata, perasaan dan jiwa? Ye tentu sekali kerana tiadanya budaya 5S yang telah terterap pada diri tiap individu. Oleh kerana tiadanya budaya itu ibu-bapa tidak menyediakan tempat khas untuk sisih, susun dan sapu. Kerapkali tong sampah umpamanya hanya ada di hujung dapur sahaja. Tempat pakaian yang telah dipakai tiada disediakan tempat khas.

Pendedahan tentang 5S kepada ahli keluarga juga tidak pernah difikirkan maka apa yang berlaku adalah kesinambungan tabiat-tabiat lama yang masih menebal

5S Everywhere and Everytime - Hari Raya (2)

Semak-samun dalam rumah rupanya baru disedari menjelang raya. Baik di rumah sendiri atau pun rumah sewa. Tapi rasanya kalau rumah sewa teruknya 2 x ganda. Ruang yang paling teruk menjadi apa yang boleh diistilahkan dalam bahasa inggeris iaitu 'chronic disorganized' adalah ruang seperti berikut:-
i) ruang stor
ii) ruang dapur dan
iii) ruang letak kasut/bahagian hadapan rumah

Pastinya jika S ke 5 telah diamalkan tidaklah terjadi kerja yang berat lagi memenatkan menjelang raya.

Thursday, September 9, 2010

5S Everywhere and Everytime - Hari Raya (1)

Perkara mengenai 5S mencakupi setiap tempat dan setiap masa. Hari raya tidak ketinggalan. Malam Raya lagilah banyak perkara mengenai 5S di rumah yang amat ketara.
Bila anak-anak semua dah balik nah! tanpa budaya 5S akan jadilah setiap ruang bagaikan telah berlaku 'kapal pecah'. Tuala mandi terutamanya walaupun tempat khas telah disediakan tapi tetap juga berlaku longgok sana campak sini. Di sekolah dialah 'top student' tapi bila di rumah dialah yang bikin semak dalam bilik tidor. Begitu juga yang belajar di IPTA walu dah hampir nak grad tapi perangai londeh sana-sini amat sukar dihakis. Yang sekolah menengah pun teruk juga apatah lagi yang sekolah rendah. Tanpa disedari berlakulah bilik air pula sumbat entah apa benda yang dah masuk ke dalam lubangnya.

Bagaimana pula dengan disiplin yang lain seperti penggunaan air dan tenaga letrik? Rasanya tak payah nak cerita kita dah boleh menjangkakan apa yang berlaku. Ye itulah kekuatan disiplin amalan 5S yang rata-rata masih belum mula pun menjadi budaya di kalangan masyarakat kita.Kita sebenarnya selaku umat Islam dituntut oleh agama suci kita agar senantiasa berdisiplin dalam segala hal. Solat dan puasa telah melatih kita agar menepati masa, membersihkan diri dan berdisiplin tinggi mengikut peraturan. Namun apabila kita imbas apa yang berlaku seperti yang dinyatakan dalam amalan harian di atas tadi seolah kewajipan solat dan puasa yang telah kita amalkan tidak memberi impak kepada kehidupan seharian kita. Walahualam bisawab hanya Allah jua yang mengetahuinya.

Program 5S - Pejabat Tanah Pasir Mas Kelantan


Negeri Kelantan boleh berbangga dengan kejayaan menjayakan Amalan 5S di seluruh negeri. Kita lihat di laman web Pejabat Tanah Jajahan Pasir Mas umpamanya program 5S ditonjolkan dengan megahnya.

Wednesday, September 8, 2010

5S Bedroom


Organizing a bedroom is crucial to your mental state. You will feel more calm and relaxed in a clean, neat, orderly room. At night are you barraged with the clothes pile you should really pick up, the mess on the nightstand, and the pile of shoes on the floor? Once you finally force yourself out of bed, are you rushed in the mornings searching for something clean to wear?

read more

Tuesday, September 7, 2010

Tips to Start Conquering Your Mess - Zenhabits


So here’s my advice: start with just five minutes. Baby steps are important. Sure, five minutes won’t barely make a dent in your mountain, but it’s a start. Celebrate when you’ve made that start!

Then take another five minutes tomorrow. And another the next day. Before you know it, you’ll have cleared a whole closet or a room and then half your house and then … who knows? Maybe before long your house will be even more uncluttered than mine. We’ll have a challenge!

read more

Monday, September 6, 2010

How to 5s Your Garage


read more

•SORT: This is the first step in the 5s process. The idea here is to take everything out of your garage down to the bare floor and walls. Move everything into an area such as the driveway where you can easily walk around and look at each item. Take things out of boxes so that you can see what in them. Now that you have done this decide on what you need to go back in. A good rule of thumb is, if you haven't used it in 2 years, get rid of it.

SET IN ORDER: When deciding where to put things back you are keeping, keep in mind that some things are used more than others. If a broom is used everyday it must be more accessible than a crow bar. In other words, make a cleaning supply rack or cabinet that is easier to get to than where you keep the crow bar. First in first out is the key here.

read more

Organizing: Ten Things to Have in Your Purse


To sort your handbag clutter, ask yourself the same questions you do for household clutter. Say “Do I love it, use it or need it?” If you don’t love it use it or need it, then you don’t need to carry it around with you all day. Try to pare down your purse to the essentials.

read more

Saturday, September 4, 2010

5S Kitchen


read more
Two years earlier I had the fortune of visiting Japan for 3 weeks where I was introduced to 5S. What a perfect opportunity (I thought) to organize the kitchen along the lines of what we would do in the kitchen and quick access to what was needed for doing it.

We had (what I thought was) a good-sized galley kitchen. All the cabinets and appliances were along one wall. There was also a large pantry cabinet on one end. I started by storing the pots and pans in the lower cabinet between the dishwasher and the range.

read more

Organize.com offers ample kitchen tools to help make your cooking enjoyable.



Take a peek at our solutions for bag storage, storage boxes, lazy susan and food storage by Lock and Lock, Klip It and Snapware. When it comes to décor accessories we offer kitchen canisters, bread box, spice rack, fruit bowl, kitchen accessories and many different styles of kitchen décor.

Thursday, September 2, 2010

How to Organize Your Refrigerator


When organizing the refrigerator for the first time, removing everything from every shelf and drawer is necessary. Bring a garbage can over to fridge and throw away anything that is expired or anything that is mysterious.

To create the proper organized refrigerator storage, everything needs to be put back correctly by category. In addition, the proper storage methods and containers should be used.
* Keep like items together.
* Keep condiments on door shelves.
* Make sure food storage containers are see-through, square shaped, from the same manufacturer (because they tend to stack better), and labeled.
* Keep taller items behind smaller items, in order to spot them easier.
* Keep fruits and vegetables in drawers and keep meats on the lowest shelf.
* Keep a shopping list on the fridge to note what to replace after it has been used.

read more

What to do When There Is Too Much Clutter In Your Home


The busyness of life, the number of people living in a home and job responsibilities can all contribute to the growth of stuff in a home. The heave and leave challenge is common to everyone.

The effects of too much stuff can range from the minor to the extreme, in respect to the emotional, psychological and financial areas of our lives.

A life without tons of stuff is a life with:

* Decreased personal stress
* Increasing success
* Improving the equity in your home
* Finding more space in your home - to live and not store "stuff"
* Getting your interior design project started on the right foot
read more

Tuesday, August 31, 2010

Organise (3S) Your Home For Aidil Fitri Celebration



Its 10 more days before the Raya celebration the month of Syawal 1431 (muslim calendar) start. Getting your home organised for 'hari raya' can be quite a challenge, especially considering the many other things on your “to do” list. However, it will make the rest of your plans go much smoother, once you tackle the 3S in your home first.

The first order of business is purging things that you no longer need. It is simpler if you attempt to organise one room at a time. One drawer to another. Go through each space and sort through your belongings. Organise items into separate containers/boxes etc things to store elsewhere, and things to donate or throw away or to keep.